Recension : Smala Sussie

Då var det dags igen, ny dag vilket innebär en ny recension.
Känns lite dumt såhär i efterhand att man såg flera olika filmer utan att recensera någon på en gång, dels blir det staplar med text och dels har man inte filmen lika färskt i minnet nu som då.
Men det är ingenting man kan göra åt nu utan det är bara att bita ihop och gå vidare.

Det kan verka tjatigt, men som vanligt vill jag varna att texten nedanför kan innehålla känslig information i form av spoilers.
Har ni inte sett filmen och funderar på att göra det, var försiktig med läsandet.



81695-110

Smala Sussie

Allmän och teknisk information :

Genre : Action\Komedi
Sedd på : DVD
Region : 2
Skivor : 1
Längd : 97 minuter
Originaltitel : Smala Sussie
Engelsk titel : Slim Susie
Textning : Engelska, Svenska, Norska, Danska, Finska
Anamorfisk bild : Ja
Bildformat : 1.78:1
Videoformat : PAL
Ljudformat : Dolby Digital 2.0 och Dolby Digital 5.1
Premiärår : 2003
DVD Release : 2004 (denna utgåva)
Uppföljare : Nej
Skådespelare : Tuva Novotny, Kjell Bergqvist, Michael Nyqvist, Björn Starrin med mera
Regissör : Ulf Malmros
Smala Sussie på IMDB (6.5 av 10 efter 1398 röster)



Inledning

Jag är inget stort fan av svenska filmer, man har sett en hel del svenska filmer genom tiderna men jag har aldrig lärt mig uppskatta vårt lands cineastiska verk speciellt mycket, nuförtiden vänder jag mig mycket hellre till länderna där i öst eller väst.
Komedi är inte heller min starkaste sida, visst jag älskar att skratta men det är inte ofta jag ser en komedi som verkligen får mig att skratta.
The Office är ett av få undantag.
Folk hyllar Simpsons och Friends lite varstans man går och jag försökt kikat på något avsnitt men inte har jag skrattat inte.
Farsanhumor kallar jag det.
Men nu var det inte en bashning av kända komediserier jag skulle ägna förmiddagen åt, utan en recension av gangsterkomedin Smala Sussie.
Det såg inte ljust ut för Smala Sussie i och med att jag inte gillar svenska filmer speciellt mycket plus att jag har lite svårt att verkligen tycka om komedier (men när jag väl gör det blir det andra bullar...).
Om det blev en ny bashning av en komedi eller en film undertecknad gillade kan ni läsa om här nedan.



Story

Filmen tar sin början där vi får se Eric och Micke Tretton springa längs en väg som går igenom Bruket, de är visst jagade av polisen.
De stannar mitt i en väg, kramar om varandra och går skiljda vägar.
Eric söker skydd hos den lokala pizzabagaren och här drar filmen igång.
Eric stöter på en stenhård Michael Nyqvist som polis (Det var dessa poliser som de sprang ifrån i början) och han börjar med utfrågningar om varför han sprang med mera.

Och vips så börjar Eric dra historien från början som visar sig vara en riktig soppa.
I korta drag handlar filmen om Sussie, lillasyster till Eric.
Efter att byns bio inte lyckades visa hela Pulp Fiction fick Eric nog.
Ha flyttade till Stockholm och lämnade Sussie kvar i Bruket tillsammans med hennes mor.
Tiden går och Eric får ett samtal från Sussies bästa vän som berättar att Sussie varit borta i mer än en vecka.

81695-111

Så himla klockren... det är ju Keyser Soze från The Usual Suspects!

Eric liftar till Bruket (uppenbarligen har hans företag i Stockholm konkat ihop så det passade ju bra...) och när han anländer dit ser allting ut som det var innan...men bara på utsidan.
Det visar sig att alla som Eric umgicks med innan han flyttade till Stockholm har gått och blivit lite halvt kriminella, ingen vill hjälpa honom hitta Sussie, inte ens byns enda polis.
Eric tar saken i egna händer och det går som det går...

Det är i korta drag vad sjlva filmen handlar om.
Om vi ska se till filmen i sig så kan vi konstatera att det här är nog den bästa svenska filmen jag har sett.
Storyn är i sig väldigt simpel, det känns som vilket Brottskod Försvunnen-avsnitt som helst, en flicka som försvunnit, nothing more nothing less.
Men på sättet man har gjort filmen kan man helt enkelt bortse från den simpla storyn eftersom karaktärerna är så himla sköna tillsammans med ett fint kameraarbete och förvånansvärt bra skådespelare.
De har också lyckats med de komsika inslag vilket inte är varje dag man ser.



Skådespelarinsatserna

Jag nämnde för några rader sedan i Story-delen av recension att skådespelarna var fenomenala.
Veteranerna Kjell Bergqvist och Michael Nyqvist är hur sköna som helst i sina roller och Tuva Novotny gör bra ifrån sig som Sussie.
Även Jonas Rimeika som är brodern som söker efter lillasystern gör det hela bra.
Men de som glänser är Björn Starrin (som spelar Pölsa) och Johan Andersson (som spelar Micke Tretton).
Smala Sussie är deras debutfilm men det märks inte, absolut tvärtom.
Man kan tro att de är rena veteranerna, speciellt Björn Starrin som spelar Pölsa ty han gör ett utomordentligt bra jobb.

81695-113
Har ni fest eller?

Vad sägs om detta underbara citat till exempel :
"Varför sitter det 4 knarkare i din soffa?"
"4 bara? Det skulle ju vara fullsatt."


Ulf Malmros har verkligen träffat pricken över i med denna ensemble skådespelare ty alla presterar bra i sina roller, riktigt kul att se!




Förpackning och Special Features

Den svenska utgåvan levereras i ett vanligt keep-case, framsidan ser helt cleant och snyggt ut men baksidan av fodralet har man verkligen kladdat sönder med inte mindre än fem störiga och fula recensionskommentarer.
Inte bra alls men det är ju Sverige, vi är experter på att slänga på störiga recensionskommentarer på våra DVD-utgåvor.

Om vi ska se till extramaterialet kan man konstatera att det finns litegrann att hämta.
Först ut har vi ett kommentatorspår med regissören Ulf Malmros, det finns även ett kommentatorspår med några av skådespelarna att hämta.
Om vi ska se till resten av extramaterialet är det rätt så intetsägande, vi har en del bortklippta scener, bakom kulisserna och sekvens med bildmanus till film men annars är det bara några trailers, biografier,musikvideo och lite blunders.
Men man ska ju tänka på att detta bara är en 1-disc utgåva så man kan inte begära allt för mycket.
Vad man konstatera gällande extramaterialet är att det är helt okej för att just vara en 1-disc utgåva även fast jag skulle ha sett lite mer djupgående intervjuer med mera.



Sammanfattning

81695-112
Miss Motor är inte att leka med.

Om vi ska ta och sammanfatta Smala Sussie kan vi konstatera att trots den simpla storyn klarar filmen att hålla upp mitt intresse på grund av riktigt schyssta karaktärer, bra skådespeleri, bra kameraarbete tillsammans med en riktigt schysst gangsterstämning a la Tarantino (eller ja...Tarantino Lite kanske).
Egentligen vet jag inte vad som skulle kunna gjort den bättre, men en gangsterkomedi kan i mina ögon aldrig komma upp till dom här högsta siffrorna så betyget sm faller på Smala Sussie skall anses som ett bra betyg för denna sorten av film.
Kort och gott en mysig och trevlig gangsterkomedi som lyckas med det många brukar misslyckasd med.
Inte för att det egentligen betyder mycket men Smala Sussie är nog den bästa svenska filmen jag har sett på länge.

7 Bruk av 10 möjliga

Kommentarer
Postat av: Hej

Detta är en underbar film. Och den är väldigt underskattad

2007-03-24 @ 11:21:55
Postat av: Innana

Den absolut bästa svenska film som gjorts

2007-10-19 @ 19:07:37
Postat av: ida

Bästa svenska filmen!
"Jag är hellre en anka i en liten pöl än en anka i ett stort hav"

2007-11-30 @ 21:51:07
Postat av: Värsta jesusgrejen?

Bästa komedin som någonsin gjorts i sverige sägs det, om man frågar mig så är den bäst i världen ;)

"Ja, Pölsa har alltid varit som en sån där, ja vad ska man säga, som en bajskorv som inte går att spola ner. Som bara flyter upp hela tiden."

2008-01-22 @ 20:27:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback