Recension : La Pucelle Tactics

En något försenad text...då är det som vanligt då!
Kollade min sparfil och senast jag spelade La Pucelle var den 1:a Juli, med andra ord 18 dagar sedan.
Jag har skjutit upp och skjutit upp denna text, möjligen beror det på allting som varit runtomkring på sistone.
Men nu är det ingen återvändo ty jag måste bli av med mina impulsrecensioner som har blivit en något för stor hög på sistone.

Första spelrecensionen också, frågan är hur det kommer att gå.
Det är väl inte så att jag är oerfaren när det kommer till spel, snarare tvärtom, tv-spel var min hobby innan jag gick över till film.
Men det är en helt annan sak att snacka om spel i fråga med polarna och att skriva en recension.
Men vi får helt enkelt se hur det går för nu är det dags för recensionen.
Men innan vi går vidare vill jag som vanligt varna att texten nedanför kan innehålla känslig information i form av spoilers.



81695-114

La Pucelle Tactics

Allmän och teknisk information :

Genre : Strategi-RPG
Format : DVD
Region : NTSC-UC
Skivor : 1
Spelare : 1
Memory Card : 360 KB
Åldersgräns : Teen
Originaltitel : La Pucelle Tactics
Språk : Japanska, Engelska
Textning : Engelska
La Pucelle Tactics på IMDB



Inledning

Upplägget i denna recension kan bli lite grötig och kanske, jag har börjat trivas med upplägget som jag har fått till i och med mina filmrecensioner men eftersom detta är undertecknads första spelrecension får ni ha överseende med det från början.
Innan vi går vidare vill jag bara tillägga att jag är en RPG-människa och därför kommer det vara ett bra mellanrum mellan recensionerna i fråga.
Givetvis spelar jag annat också men för tillfället är det RPG för hela slanten.

81695-115
Vem sa något om att det är fegt att vara flera?



La Pucelle

Om ni har spelat något spel i Nippon Ichi's S-RPG serie så vet ni vad man kan förvänta sig av La Pucelle.
Det är mycket som är likt men detta ska vi gå in på lite senare.
Först ut har vi själva storyn som skall betas av.

La Pucelle Tactics är uppdelat i 12 olika kapitel där vi får följa Prier och hennes vänner under en jakt efter demonerna.
Prier och hennes bror Culotte kan inte vara mer olika.
Prier är storasystern som tar hand om Culotte efter deras föräldrar tog den långa vägen till himmelen.
Prier är den förstående personen men som samtidigt har ett temperament som heter duga och slår och sparkar på allt möjligt när hon blir lite less.
Culotte hamnar lite i skymundan på grund av sin storasyster, trots att Prier är kort i växten tar hon upp väldigt mycket tid ändå.
Detta är något Culotte får leva med som också behandlas som ett litet barn av Prier, vilket är något Culotte blir lite smått irriterad på.

81695-116
Banzai!!

Hursomhelst, vi får följa Prier och hennes vänner under spelets gång...eller vänner kanske är fel ord, snarare arbetskompanjor ty de jobbar för en kyrka som bekämpar demoner och det är det här spelet i stora drag handlar om.
Under tidens gång utvecklas självklart karaktärerna och vi får veta mer och mer om deras personligheter men grundstoryn ligger i att demonerna skall ta över världen och det är Priers jobb att stoppa deras framfart.

La Pucelles svagaste kort i mina ögon är storyn.
Den är inte dålig men den är så standard den kan bli.
Men det är då tur att vi har en fin skara karaktärer ty dessa lever upp den något simpla storyn och gör spelet otroligt charmigt och trevligt att spela.
Detta är det so är så speciellt med Nippon Ichi's spel.
De har alltid en fin skara med karaktärer som är riktigt mysiga, trevliga och roliga som gör det underbart att spela.



Fightingsystemet

Alla som har spelat ett RPG vet att fightingsystemet är en otroligt viktig del av ett RPG-spel.
Nippon Ichi är lite smått mästare på S-RPG vid det här laget i och med den fina skaran spel  av den här genren saom de har i bagaget.
Fightingsystemet fungerar kort och gott så att du har 8 karaktärer som du kan flytta runt på spelplanen och man styr dessa själv.
Det unika med La Pucelle är det så kallade Love-systemet, vilket innebär att du kan omvandla fiender till kära vänner och dessa kan du blanda in tillsammans med de mänskliga karaktärerna när du skall fightas på spelplanen.

Jag nämnde tidigare att man kan hitta mycket som är likt i La Pucelle med företagets andra S-RPG.
Om man ser till själva fightingsystemet så gäller det att flytta sina karaktärer på specifika rutor på spelplanen och anfalla sina fiender.

81695-117
Siffror jag inte RIKTIGT nådde upp till om man säger så...

Mycket är likt företagets andra S-RPG, det enda som skiljer dom åt är egentligen Love-systemet,annars är det snarlikt mot till exempel Disgaea : Hour of Darkness.
Det jag gillar med fightingsystemet i Nippon Ichi's spel är att det är väldigt lätt att sätta sig in i det, men samtidigt svårt att mästra.

Svårighetsgraden på La Pucelle är inte speciell svår i mina ögon vilket är positivt, man börjar bli lagomt trött på alla spel som ska försöka utmana oss så mycket som möjligt.
Det är skönt att ibland bara sätta igång ett spel och inte ora sig över att man kommer dö snart.
81695-119
Fina mysiga miljöer

Det enda som känns lite jobbigt med La Pucelle när det komemr till fightingsystemet är att det på vissa kapitel ibland är lite FÖR många dungeons att ta sig igenom.
Det blir lagomt drygt mot slutet men som tur är har de sista kapitlen inte lika långa och dryga dungeons som de föregående kapitlen.
Men det skall tilläggas att det inte är en walk int he park att ta sig igenom, det krävs ett visst tålamod för att lyckas.



Förpackning

Den amerikanska versionen av La Pucelle Tactics komemr lvererat i ett vanligt Playstation 2 keep-case fodral med tillhörande manual.
Det som jag finner trevligt med spelens askar är att det som oftast inte finns några störiga recensionskommentarer på fodralerna, och det är inget undantag när det kommer till La Pucelle heller.
Cleant och snyggt fodral.



Sammanfattning

Det är det här som är problemet med att skriva recensionerna som jag gör.
Inget förhandsarbete eller något sådant utan jag komemr på texten medans jag skriver den vilket allt som oftast resulterar i att det blir lite rörigt och osammanhängande.
Något jag verkligen behöver bättra mig på.
Detta är inget undantag när det kommer till denna recension och därför ska jag försöka ta en kort sammanfattning av spelet i fråga här i stället :

81695-118
Holy Maiden...yeah right!

La Pucelle är ett underbart S-RPG som har det mesta.
Spelet har ett underbart fightingsystem som fungerar väldigt bra och som man inte tröttnar på i första taget.
Vi har en skön skara karaktärer som gör spelet rättvist och fixar till en otroligt skön och humoristisk inställning.
Det är inte Disgaea humor utan en mer lättillgänglig sådan, på både gott och ont.
Storyn känns lite passé men annars så är La Pucelle Tactics ett väldigt bra köp.
Speciellt när det är så pass som billigt också.

8 demoner av 10 möjliga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback