Tiden som gått...

Efter lite oroväckande blickar från den ingifta så får jag väl sätta igång med bloggen litegrann tills resedagboken tar över om 17 dagar...
Tiden som gått ja...
Det har varit en hektisk sommar för undertecknad, för det mesta har jag stått och sålt diverse pryttlar på Los Gigantos här i Hudik, men det har ju varit mycket med den kommande resan också.

I början Juni bar det av till Flemmingsberg utanför Estocolmo och där var vi några dagar, närmare bestämt 4 intensiva och allmänt muppiga dagar!
Jag o 22 andra som åker med PMU var där.

Tiden gick, jag fortsatte sälja pryttlar, men så kom den där dagen, den 28:e Juli då jag slutade med att sälja pryttlar, ty dagen efter, den 29:e skulle jag befinna mig i metropolen Härnösand och tillbringa 4 intensiva och svettiga veckor med 90 stycken andra hos Sida Civil Society Center (eller ja, 40-45 de första två veckorna om man ska vara petnoga, men de sista två veckorna var vi dryga 90 st.!)

Till en början kändes det ju ganska motigt, för man saknade ju att sälja pryttlar och man var inget vidare sugen på att läsa spanska! (ja, de två första veckorna var språk, därför så många dissade det!)
Men med tiden när man började känna folket så blev det genast mycket behagligare och trevligare.
Sen att man fick bo i ett rum själv som är större än det jag har här hemma i Hudik och fick äta restaurangmat varenda dag var ju inte heller helt fel...

Konstigt nog lyckades jag lära mig lite spanska under dessa två första veckor också...sjukt knepigt eftersom man aldrig lärde sig ett jota de 6 åren man läste skiten i skolan!

Iaf. så sprang de två veckorna bort, och de två återstående veckorna trodde vi alla skulle bli lugna...TJI FICK VI!
Det var grymt jobbigt (men väldigt givande) att plugga språk 6 timmar per dag, men under praktiktveckorna höll vi på från 8.30 till 21!
Sjukt länge.
Men sjukt givande.
Vi fick höra\diskutera om hiv o aids, globalekonomi, kultur, personlig säkerhet, barnkonvention, konflikthantering, jordbruk, hur mycket (lite) pengar som lades ner förra året på bistånd jämtemot vapen (103.9 mdr jämfört med 1200 mdr) med mera.
Ska väl inte gå in på något speciellt för då blir man väl lynchad.
Men kort och gott så var det 4 intensiva och extremt jobbiga veckor som jag i efterhand funderar över hur jag lyckades klara av, osköna stolar var det också!...nejdå, de två kurserna var hur givande som helst, visst de var jobbiga inget snack om saken, men det var nog de de 4 vettigaste veckorna detta år, riktigt riktigt givande även fast förstås mycket kunde ha gjorts bättre.
Men jag blev positivt överraskad, inte bara på kursen utan på hur bra organiserat allting runtomkring var, och att varenda kotte som var där var hur trevliga som helst.
Fett kul att lira volleyball var det också, när man var ett gäng.

Nu är det bara 17 dagar kvar tills jag beger mig ut i den stora vida världen, med stopp i London och Miami...SJÄLV!
Det roliga är att den 15:e September då jag kommer till min destination, Tegucigalpa, Honduras så är det Honduras nationaldag...fett coolt!

Mycket att förbereda och schemat är fullspäckat tills dess, undrar hur man skall hinna allt?

Time will tell...over and out.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback