X-Men III - The Last Stand

OBS ! Jag vill varna för att det kan förekomma spoilers i denna recension OBS!

Efter ett något misslyckad försök till att vara lite humoristisk igår,så slår jag sak i saken och försöker mig på en något seriösare åsikt om den senaste X-Men rullen (ryktas även att det är den sista), dvs. X-Men III :  The Last Stand.

                                                81695-3
                                                             Gotta claw'em all!

Genre : Science Fiction
Sedd på : Bio (SF)
Längd : 1 timme och 45 minuter
Skådespelare : Hugh Jackman, Ian McKellan, Patrick Stewart m.m.
Regi : Brett Ratner
Föregångare : X-Men (2000) och X-Men II : X-Men United (2003)


X-Men III : The Last Stand

Besvikelsen var stor när det visade sig att allas vår Brian Singer meddelade att han inte skulle vara med och göra den tredje X-Men filmen.
Riktigt trist eftersom han är en regissör man respekterar med bla. de föregående X-Men filmerna och den utomordentliga, superba The Usual Suspects i bagaget.

När man sen fick reda på att en viss Brett Ratner skulle regissera filmen så var det en ännu större besvikelse,speciellt när man ser till karlns bagage, eller vad sägs om Rush Hour, Rush Hour 2, After the Sunset och Red Dragon?
Red Dragon är i mitt tycke en bra film, och Rush Hour är helt okej, men det är ju inga toppfilmer och ändå väljer man han som regissör för X-Men 3!

                                 81695-6
                                                               I said, don't open the helmet!

X-Men is doomed var väl de första tankarna.
Men efter att man börjat läst lite mer om vilka karaktärer 3an skulle introducera så tändes ett hopp, tiden gick och jag blev mer och mer förhoppningsfull.
Vinnie Jones som Juggernaut liksom, kan ju inte bli helt fel!

Så i lördags slog jag och en polare slag i saken och bestämde oss för att gå på The Last Stand på 18:30 visningen.
Det visade sig bli den bästa film-upplevelsen på bio för i år och mina mutantnerver gick i lågor, kanske dags att se om Dark Angel igen?

                                                       81695-4
                                                                        Do you have a light?

Vad jag kan konstatera efter att man har sett filmen är att jag aldrig trodde att Ratner skulle lyckas, och jag trodde absolut inte att The Last Stand skulle bli den bästa i serien, men det blev den i mitt tycke.

Många recensenter och personliga åsikter verkar vara väldigt åtskilda, det verkar vara en typisk älska eller hata-film, jag ställde mig då under den förstnämnda kategorin.

Filmen är något kort, 1 timme och 45 minuter, den skulle ha mått bra av att ha varit minst 45 minuter längre för att få mer screen-time för de alla olika karaktärerna.
Sen så har manusförfattarna tyvärr gjort ett ganska miserabelt jobb.

Men som tur är så är manuset inte något jag brukar haka mig upp på när det gäller Marvel-filmerna eftersom de för mig handlar om karaktärerna och deras utveckling, och här har de lyckats.

Många sköna karaktärer introduceras, såsom Juggernaut med mera plus vi får se nya sidor från till exempel Jean och Storm.
Jean är så himla grym som Phoenix att man tycker att Sephiroth är en fjolla, här får vi se på riktig Class 5!
Specialeffekterna är också något utöver det vanliga, de är många och det är oerhört snyggt.
Det pratas om att Mission : Impossible III gav en adrenalinrush av all action, så då X-Men 3 säger jag, mums!

                                             Storm med ny frisyr
                                                             Storm med ny frilla!

Jag nämnde tidigare att manusförfattarna hade gjort ett kasst jobb, och det står jag fast vid.
Tyvärr så väljer de den lätta vägen och kör på en simpel och ointetsägande story, och när man gör det tycke rman ju iaf. att de kan täcka igen de stora plothål som utelämnas men icke!

Många plothål som utelämnas som sagt, och filmbolaget har pratat om att  The Last Stand ska vara den sista delen i X-Men serien (Om man bortser från Wolverines och Magnetos sidofilmer som kommer nästa år).

                                      81695-5
                                        Kelsey Grammer?!  What are you doing here?

Men jag börjar tvivla mer för varje dag som går, eftersom plothålen är så självklara att man borde kunnat fixa till dom väldigt lätt.
Så chansen finns att det kommer en fjärde X-Men film, för jag menar, Magneto med schackpjäsen i slutet, Xavier efter eftertexterna, och att de klippte bort scenen med Jean\Phoenix och Scott, så man inte fick veta om Scott dog eller ej.
Sen så tvivlar jag på att det där botemedlet är permanent, jag tror krafterna kommer komma tillbaka successivt vilket banar väg från i alla fall minst en till uppföljare.

Nu har jag babblat på tillräckligt, så nu är det dags för slutklämmen.

Massiva actionscener och specialeffekter med härliga karaktärer i en lite för kort långfilm.
Väl värd de åttio kronorna, nu är det bara att invänta DVD-releasen!

Åtta (-) mutanter av 10 mutanter möjliga


Länk till X-Men : The Last Stand på
IMDB

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback