The Shield - Season Two

(Nej Mats, du har fel)

Det skall erkännas, recensionen av säsong 1 av The Shield sög, den var kass.
Filmrecensioner är nog ingenting för mig, men man lär väl förhoppningsvis bli bättre med tiden.
Just nu håller jag på att experimentera efter ett vettigt upplägg i mina recensioner, vilket innebär att upplägget från recension till recension kommer att variera.
Jag lär experimentera tills jag hittar jag ett upplägg som jag trivs med, så ni inte undrar vad fasiken jag håller på med (eller ja, det kan man ju undra ändå...).
Sen vill jag tillägga att jag inte är vidare haj på bild och ljud, så dessa aspekter lär utebli från mina recensioner, i alla fall för tillfället.

Med det sagt var det dags för dagens recenionsobjekt.




The Shield - Season Two

81695-33
"Shieldigt värre"

Allmän och teknisk information :

Genre : TV-serie\Crime
Sedd på : DVD
Säsong : 2
Region : 2
Skivor : 4
Episodantal : 13 stycken
Längd : 930 minuter ungefär
Originaltitel : The Shield - Season 2
Textning : Engelska, Svenska
Anamorfisk bild : Ja
Bildformat : 1.78:1
Videoformat : PAL
Ljudformat : Dolby Digital 2.0 och Dolby Digital 3.0
Produktionsår : 2003
Skådespelare : Michael Chiklis, Walter Gogglins, Kenny Johnson, Benito Martinez m.m.
The Shield hos IMDB



Inledning

Då var det alltså till att recensera säsong 2 av The Shield, den säsong som verkar rankas högst bland de miljontals fans av serien som finns här i världen.
Precis som med säsong 1 blev det 13 episoder och en bunt med extramaterial att sätta tänderna i.
The Shield hade det lite tufft i början av sin första säsong, tur som det var fattade fler och fler tycke för denna serie, och nu väntar de amerikanska invånarna frenetiskt på andra delen av säsong 5 som skall börja sändas i Januari nästa år.

Själv får jag sitta och kika igenom de 4 säsonger jag har i min ägo ännu en gång i väntan på att säsong 5 skall släppas på DVD, ingen vet när säsong 5 kommer ut på DVD, blir det slutet av detta år, eller får vi vänta tills slutet av nästa år?

81695-34
Playing cards with my homeys

Lite surt att sitta och vänta på något som inte ens har något releasedatum.
 Men inga sura miner för det, ty serien är så wunderbar at tman kan kika igenom den hur många gåner som helst.

Innan vi går vidare vill jag dock höja ett varningens finger om att denna recension kan innehålla känsligt material som kan uppfattas som spoilers, så har ni ännu inte sett säsong 2 men funderar på att göra det, läs inte vidare om ni inte vill bli spoilad.



Story och Skådespelarna

Vic ligger väldigt nära branten i och med att Corrine drog sin egen väg med deras tre barn i slutet av säsong 1.
Säsong 2 tar vid någon vecka efter slutet av säsong 1, och de första episoderna får vi följa Vic och hans privatdetektiv när de är ute på jakt efter Corrine, karln vill ju ha sina barn tillbaks!
I vanlig ordning får vi följa Claudette och Dutchboy under sina detektivutredningar, Julien och Danny under sina patrulleringar, Aceveda hur han tacklar Vic och hans politikkarriär, och självklart får vi också följa med Strike Team, Vic har ju också ett jobb att sköta utöver undersökningar vart hans fru och hans barn har tagit vägen.

Efter några episoder blir vi introducerade till säsongens badguy, Armadillo, som gör livet surt för den ena och den andra.
Det hjälper inte heller att Vic steker Armadillos ansikte på en brännhet platta på spisen när Claudette senare börjar undersöka hur Armadillo kunde få det där brännsåret i ansiktet.
Aceveda var den person som försökte avsölja Vic's korrupta handlingar i säsong 1, men i säsong 2 är det mer Claudette som har tagit över den rollen.

För att ta det hela lite kortfattat och inte avsölja för mycket kan säga att storyn i säsong 2 är uppdelad i tre olika faser.
Den första fasen är Vic's sökande efter Corrine och barnen, den andra fasen är Armadillo och den tredje fasen är money train.

81695-31
Region 2-utgåvan av The Shield

Varenda en av gänget bakom The Shield har överträffat sig själva i och med den andra säsongen av The Shield, jag sållar mig till skaran som håller säsong 2 som den bästa säsongen hittills.
Manuset är klockrent och smart skrivet, karaktärerna utvecklas till något ännu bättre än de var i säsong 1 och kameraarbetet är något av det bästa jag har sett i en tv-serie, jag gillar verkligen hela konceptet med att det känns som att man inte tittar på serien, man är där det händer.

Som vanligt lyckas skådespelarna leverera något utöver det vanliga.
Det känns inte som att de är skådespelare, utan de är verkligen de personer som de porträtterar i serien, alla gör ett strålande och trovärdigt jobb.
Michael Chiklis sticker väl ut mest eftersom han är huvudpersonen, och han har verkligen hittat en roll som passar honom perfekt, han ÄR Vic Mackey.

Sen är det ännu mer saker som reds ut i och med säsong 2, det är mer händelser som inträffar och man får se nya dimensioner av karaktärerna som man inte har sett tidigare, strålande arbete med andra ord.


 Extra

The Shield säsong 2 kommer levererat i en digipack av bokmodell mindre, och ser nästintill stilrent ut.
Det enda man kan irritera sig lite på i och med den europeiska utgåvan av säsong 2 är en recensionskommentar på baksidan av digipacken som irriterar, men annars ser utgåvan fint ut.

Sen när vi kommer till extramaterialet så kan vi hitta en hel del intressant.
Vi hittar bland annat en hel del kommentatorspår, 38 borttagna scener, en frågehörna mellan 3 regissörer, lite blandade featuerettes, några trailers och till slut en teaser för säsong 3.
Inte överdrivet mycket med extramaterial, men det finns en hel del trevligt material för Shield-fansen.



Sammanfattning

Förväntningarna efter säsong 1 var sjukt höga, och säsong 2 lever upp till dessa förväntningar, plus lite till.
Som jag nämnde tidigare i min recension, manuset är smart skrivet, skådespelarna överträffar sig själva och storyn hålls intressant genom hela säsongen.
Sjukt många tummar upp.

81695-32
Yes, I can pay in cash $$$$

Förhoppningsvis lär jag börja kika på Säsong 3 imorgon, så en recension av den säsongen lär komma upp inom några dagar för den som är intresserad.

9 korrupta poliser av 10 möjliga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback